Nokian kaupunginvaltuuston kokous 11.12.2023

22.1.2024

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä teki vuoden 2024 talousarvioon muutosehdotuksen kirjaston aineistomäärärahan lisäämiseksi, jotta kokoelmaa voisi kartuttaa koko vuoden ajan. Ehdotus hyväksyttiin valtuustossa yksimielisesti.

Ryhmämme äänesti Sarpatin kaavamuutoksen palauttamisen, sitten hylkäämisen puolesta, koulunkäynninohjaajien lomauttamiskäytäntöä vastaan, kirjaston henkilöstön lisäämisen puolesta. Osa meistä äänesti kotihoidontuen kuntalisän puolesta, osa meistä vastusti asiaa.
Valtuuston kokouspöytäkirja löytyy täältä. Katso video kokouksesta täältä⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠, kohdasta 1.07 alkaa Teresa Kvickin ryhmäpuheenvuoro,  Teresan muutosehdotus ja siihen liittyvä Hannele Kuuselan kannatuspuheenvuoro kohdasta 2,35.

Teresa Kvickin ryhmäpuheenvuoro 11.12.2024 Nokian kaupunginvaltuuston talousarviokokouksessa

Nokialaiset , Kaupunkimme työntekijät, Virkamiehet ja Valtuutetut.

On taas se aika vuodesta kun suunnittelemme tulevaisuutta. Teemme talousarviota tulevalle vuodelle ja suunnitelmakausille vuoteen 2026 asti. Toki suunnittelemme tulevaisuutta vieläkin pidemmälle. Tulevaisuuden ennustaminen on haastavaa ja osittain jopa mahdotonta toki sitä helpottaa, kun tuntee historiaa ja yrittää ymmärtää sen vaikutusta nykyhetkeen.

Viimeiset pari vuotta ovat kovasti kasvattaneet elämisen kustannuksia kotitalouksissa.  Ja tämän hetken uutiset lomautuksista ja yhteistoimintaneuvotteluista ovat surullista luettavaa. Tehkäämme kaupunkina kaikkemme helpottaaksemme taloutensa kanssa kamppailevien kuntalaisten arkea. Tästä syystä toivonkin hävikkiruuan jakelun aloittamisen edistämistä pikaisesti kaupungissamme.  Kaikki panostukset syrjäytymisen ja eriarvoistumisen ennaltaehkäisyyn ovat tässä hetkessä entistäkin tärkeämpiä ja myös laatimamme strategia painopiste ” hyvinvoiva ja osallistuva nokialainen” meitä siihen velvoittaa.

On tärkeää yrittää ennaltaehkäistä ongelmien syntyä, koska ennaltaehkäisy on aina kustannustehokkaampaa kuin virheiden korjaaminen. Tästä syystä mieltäni kovasti lämmittää Nokialle suunnitellut ja jo rakenteilla olevat uudet liikuntapaikat. Nämä panostukset varmasti maksavat itsensä takaisin, terveempinä nokialaisina. Meidän ei toki sovi unohtaa myöskään kulttuuritarjonnan tärkeyttä ja toivonkin jatkossa uskallusta panostaa yhä monipuolisempien kulttuuri- ja kirjastopalveluiden tuottamiseen. Paikat ja tilat itsessään jo varmasti luovat hyvinvointia kuntalaisille. Meidän päättäjien on kuitenkin syytä muistaa erilaisten seurojen, yhdistysten ja muun muassa Pirkan opiston tärkeä osuus kuntalaisten aktivoinnissa. Toivonkin jatkossa näkeväni kunnassamme lisää tukitoimia tähän kolmannen sektorin arvokkaaseen työhön.

Investointien määrä on nyt ja tulevaisuudessa kaupungissamme huomattavan suuri. Investoinnit varmasti haastavat talouttamme, mutta on tärkeää uskaltaa rakentaa tulevaisuutta. Olkoon meillä uskallusta tehdä päätöksiä jotka kestävät aikaa ja vastaavat kuntalaisten tarpeisiin kymmeniä vuosia eteenpäin.

Talousarviossa ilon aihetta antaa myös luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen huomioiminen sekä tavoite kasvattaa kaupungin omistamien luonnonsuojelualuiden määrää. Luonto ja sen helppo saavutettavuus ovat varmasti Nokian veto- ja pitovoimatekijöitä tällä hetkellä. Toimikaamme niin, että ne ovat sitä myös tulevaisuudessa.

Työntekijät ovat yritysten tärkein voimavara, ainakin juhlapuheissa. Nokian kaupunki voi nyt näyttää, että työntekijät ovat tärkein voimavara myös kaupungille ihan todellisuudessa ja arkipäivässä. Hyvällä yhteistyöllä henkilöstön kanssa kehitämme kaupungin toimintaa entistä parempaan suuntaan. On tärkeää käydä avointa ja rehellistä keskustelua, työn tekemisen tavoista ja työnjohtamisesta.

Nokian Vasemmiston valtuustoryhmä toivottaa kaikille nokialaisille, kaupungin työntekijöille, virkamiehille ja kanssavaltuutetuille rauhaisaa joulun aikaa.

Hannele Kuuselan kannatuspuheenvuoro Teresa Kvickin muutosesitykseen kirjaston aineistomäärärahojen lisäämiseksi

Nokian sivistyslautakunta kokoontui viime elokuussa mm. tarkastelemaan osavuosikatsausta tammikuun ja kesäkuun väliseltä ajalta. Katsauksessa todetaan Hyvinvointi- ja vapaa-ajan tulosalueen kohdalla, että kirjaston aineistohankinnat jäädytetään loppuvuodeksi koska aineiston hankinnoissa on edellisvuosien tapaan ylityspainetta.

Samankaltaisen tilanteen jatkuminen useiden vuosien ajan on kerryttänyt ns.ostovelkaa, jolloin edellisen vuoden hankintoja on maksettu vasta seuraavan vuoden määrärahoista. Meille kirjaston käyttäjille tämä on näkynyt siten, että uusien aineistojen tilaukset on jouduttu perumaan ja siirtämään seuraavan vuoden puolelle.
Uutuuskirjoja on joutunut odottamaan ja jonottamaan kuukausitolkulla, kun taas ympäristökuntien kirjastoihin uudet aineistot ovat saapuneet useita kuukausia aikaisemmin Nokian kirjastoon verrattuna. Tästä kirjastomme on saanut vuosien mittaan negatiivista asiakaspalautetta.

Kirjaston aineistokulut ovat Nokialla 4,87euroa/asukas, koko maan keskiarvo on 6,84euroa/asukas. Tästä huolimatta talousarviossamme esitetään kirjaston aineistohankintoihin vuodelle 2024 samaa euromäärää kuin edellisvuonna: 180 000 euroa. Määräraha ei riitä suunniteltuihin kirja-, lehti- ja audiovisuaalisiin hankintoihin. Sanoma- ja aikakauslehtien hinnat ovat nousseet, kirjasto on jo joutunut lopettamaan tilaukset suurimmalta osalta maakuntalehtiä.

Kirjojen hinnat ovat nousseet n.10% edellisvuodesta, ja nousua on odotettavissa lisää mikäli arvonlisäveroa nostetaan kymmenestä prosentista 14 prosenttiin. Lisäksi nykyhallituksen kaavailema vähälevikkisen kirjallisuuden ostotuen poisto lisää kirjaston kustannuspaineita. Kirjaston niukka aineistonhankintamääräraha tarkoittaa kirjaston kokoelman supistumista kaikilta osin: Niin tieto- kuin kaunokirjallisuuden sekä musiikin ja elokuvien tarjonta vähenee.

Erityisen harmillista on lasten- ja nuortenkirjallisuuden saatavuuden heikkeneminen: kirjaston kokoelmien merkitys on oleellinen lukutaidon ja lukuinnon ylläpitäjänä, kirjasto mahdollistaa yhdenvertaisen pääsyn tuoreimman tiedon, taiteen ja mielikuvituksen äärelle.
Myös vähälevikkisten selkokirjojen saatavuus tulisi turvata: selkokirjallisuus antaa tasa-arvoisen mahdollisuuden sivistykseen heille, joilla on vaikeuksia lukea ja ymmärtää monimutkaisesti kirjoitettua kieltä.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-voittajan Magdalena Hain sanoin: ”Lapsia ei voi vastuuttaa omasta lukemisestaan, vaan päättäjien pitää ohjata rahaa siihen. Eivät lapset opi lukemaan elleivät kirjat ole läsnä heidän arjessaan.”