Vappujuhlat 1.5.2023

2.5.2023

Nokian Vasemmisto juhlisti vappua Poutunpuistossa tarjoamalla juhlaväelle eduskuntavaalien kiitoskahvit. Väkeä oli liikkeellä runsaasti: ohjelmassa oli puheita, musiikkia sekä onnenpyörä, jossa jokainen pyöräytys antoi voiton.

Nokian Vasemmiston valtuustoryhmän puheenjohtaja Teresa Kvick piti avajaispuheen:
"Arvoisat, ihanat nokialaiset.

Kuluneena vuotena terveys- ja sosiaalipalvelumme ovat siirtyneet Pirkanmaan hyvinvointialueen tuotettavaksi.

Nokian kaupungille on jäänyt kuitenkin se tärkein työ eli ennalta ehkäisevä työ. Tämä on asia, jota emme voi unohtaa ja jonka eteen emme voi liiaksi tehdä. Kaupunkimme strategiassa on tärkeänä painopistealueena on hyvinvoiva ja osallistuva nokialainen, minulle se tarkoittaa sitä että autamme ihmistä ennen kuin ongelmat pääsevät syntymään tai suurenemaan, ja myös sitä että kuulemme kuntalaisia.  Meidän on kaupunkina tarjottava ihmiselle mielekästä tekemistä, tukea ja turvaa läpi elämän. Tämä ei aina ole itsestään selvää, sillä päätöksiä tehtäessä ja rahaa palveluihin laitettaessa on hetkittäin ollut haastetta ymmärtää, että tämän päivän taloudelliset panostukset ovat tulevaisuuden säästötoimia.

Nokian kaupungin vapaa-aikajaosto muutettiin hyvinvointi- ja vapaa-aikapalvelutjaostoksi. Tämän jaoston tarkoitus on täten pitää yllä nokialaisten terveyttä ja hyvinvointia kuntakohtaisin, ennaltaehkäisevin palveluin.

On tärkeää,  että kaupunki tukee myös erilaisten yhdistysten ja seurojen tekemää hyvinvointi- ja terveystyötä ja tarjoaa tähän työhön tiloja ja tukea.
Kaupungissamme on useita eri seuroja ja yhdistyksiä, joiden toiminta tarjoaa nokialaisille laajasti liikunta- ja kulttuurielämyksiä sekä tilaisuuksia tavata muita nokialaisia. Tästä iso kiitos kaikille näille toimijoille.

Nokian kaupunki on rakennuttanut uuden hyvinvointikeskuksen, joka avataan syksyllä. On hienoa, että hyvinvointialueemme työntekijät saavat uudet, terveelliset tilat. On myös hienoa, että nokialaisten terveys-ja sosiaalipalvelut  löytyvät jatkossa saman katon alta.

Lähitulevaisuuden hankkeita kaupungissamme on uusi uimahalli, josta on jo tehty kuntalais- ja sidosryhmä kuulemiset.  Uimahalli on siis tällä hetkellä tarveselvitysvaiheessa. Asia on myös edennyt kaavoituksen osalta, kun kaupunginvaltuusto hyväksyi kaavamuutoksen jäähallin tontille Penttilänpuistoon. Lopullista sijoituspaikkaa ei vielä ole päätetty mutta työ etenee.

Nuorisomme hyvinvointiin keskeisesti vaikuttava keskustan nuorisotilakysymys on vihdoin saanut ratkaisun: Pirkkalaistorilla kunnostetaan uusia tiloja, joihin siirtyminen tapahtuu viimeistään ensi syksynä. Lapsiystävällisen Nokian päättäjänä ja asukkaana  olen tästä erityisen iloinen, ovathan lapset ja nuoret tulevaisuutemme, ja heihin panostettu raha ja aika kyllä maksaa itsensä takaisin paremmin voivina, vuosia Nokialla viihtyvinä kuntalaisina.

Nokian Vasemmiston kuntapäättäjät ja aluevaltuuston jäsenet ovat teitä nokialaisia varten. Toivommekin että olette meihin rohkeasti yhteydessä nokialaisen elämän arjen asioissa, niin pienissä kuin suuremmissa. Yhteystietomme löytyvät Nokian kaupungin ja Nokian vasemmiston verkkosivuilta, ja tuolta teltalta voi ottaa mukaansa esitteen, jossa on yhteystietojamme. Ja aina voi tulla juttusille, kun meitä näette kaduilla, kaupoilla tai kirjastossa, kaikkialla missä me ihmiset liikumme.

Vasemmistoliiton Nokian kunnallisjärjestön puolesta toivotan kaikille valoisaa kesän odotusta ja iloista vappua kaikille!"

Juhlapuhuja, Vasemmistoliiton toinen varapuheenjohtaja Jouni Jussinniemi vaati palkkavarkauden, alipalkkauksen kriminalisoimista:

"On helppo riistää ja polkea heikossa asemassa olevaa. Heikossa asemassa oleva ei jaksa tai uskalla vaatia oikeuksiaan tai hän ei edes tiedä Suomessa voimassa olevista työehdoista ja siitä, minkälaista palkkaa kuuluu työstä maksaa!" Jussinniemen koko puheen voit lukea täältä.

Kuvagallerian kuvat: Mia Flink, Marko Honkanen, Tia Järvensivu.

Vasemmiston kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen Anne Nyman kiitti puheessaan kansanedustajaehdokkaana saamistaan äänistä, joita hän Nokialla sai eniten kaikista nokialaisista ehdokkaista:

"Hyvä vappukansa!

Vaaleissa meillä kaikilla on käytössämme yksi, arvokas ääni.

Olen syvästi kiitollinen kaikille, jotka äänestivät minua. Haluan sydämestäni kiittää jokaista, joka uskoi ja luotti minuun, ja antoi sen ainoan, arvokkaan äänensä minulle.

Sain näissä vaaleissa 2340 ääntä. Enemmän ääniä kuin viimeksi, mutta tällä kertaa se ei kuitenkaan riittänyt edes varasijaan.

Nokialla sain kuitenkin enemmän ääniä kuin yksikään toinen nokialainen ehdokas, mukaan luettuna kaksi istuvaa kansanedustajaa. Itse asiassa nokialaisten antamissa äänissä hävisin ainoastaan pääministeri Sanna Marinille. Se ei liene häpeä. Vaikka vaalitulos oli pettymys, olen syvästi liikuttunut siitä, että sain teidän luottamuksenne ja äänenne.

Aion jatkaa työtä minulle tärkeiden asioiden ja arvojen puolesta. Niin kuin varmasti kaikki tietävät, olen tehnyt eri foorumeilla työtä kaikkien pienituloisten ja duunarien, ja oikeudenmukaisen työelämän puolesta, ja lupaan tehdä edelleenkin.

Rohkaisenkin meitä kaikkia jatkamaan taistelua paremman ja oikeudenmukaisemman tulevaisuuden puolesta.

Olemme onnekkaita, kun elämme demokratiassa. Siihen kuuluu myös vapaus ilmaista mielipiteemme ja osoittaa mieltämme.

Minulla on suuri huoli, että tuleva hallitus tulee tekemään epäoikeudenmukaisia päätöksiä, leikkaamaan sosiaaliturvasta ja koulutuksesta, ja heikentämään työntekijöiden oikeuksia. Tämä ei ole oikeudenmukaista, eikä se edistä yhteiskuntamme hyvinvointia. Mikäli näin käy, lähden mukaan rauhanomaisiin mielenosoituksiin hallituksen politiikkaa vastaan.

Meillä on oikeus tulla kuulluksi, ja meillä on oikeus vaatia muutosta. Meidän on taisteltava oikeudenmukaisen yhteiskunnan puolesta. Yhdessä voimme vaikuttaa, ja yhdessä voimme saada äänemme kuuluviin.

Sipilän hallituksen ajan mielenosoituskyltit on jo kaivettu esiin.

Toivon, ettei näitä tarvita, mutta voin luvata, että mikäli pienituloisia ja duunareita sorretaan, kaupantäti suuttuu!

Toivotan kaikille hyvää vappua ja voimaa jatkaa taistelua niiden asioiden puolesta, joita pidämme tärkeinä ja joihin uskomme."