Vasemmistoliiton Nokian kunnallisjärjestö ottaa 29.10.2023 syyskokouksessaan kantaa pienten koulujen puolesta

29.10.2023

Elinvoimainen ja lapsiystävällinen Nokia kuuluu kaikille kuntalaisille

- pienten koulujen toiminta on turvattava

Nokian sivistyslautakunta on kokouksessaan 11.10.2023 äänestyksen jälkeen päättänyt esittää Vahalahden koulun ja Taivalkunnan koulun lakkauttamista sekä näiden koulujen oppilaiden ohjaamista toisiin kouluihin lukuvuoden 2024–2025 alusta lähtien. Lopullisen päätöksen asiasta tekee kaupunginvaltuusto kuluvan vuoden aikana.

Koulujen lakkauttamista on perusteltu vähenevällä oppilasmäärällä ja tästä aiheutuvalla koulun opetus- ja kasvatustyön sekä oppilashuollon järjestämisen vaikeutumisella (mm. yhdysluokat, ystävyyssuhteiden niukkuus, valinnaisaineiden vähäisyys, erityisen tuen järjestäminen). Keskeisenä syynä näyttävät kuitenkin olevan taloudelliset tekijät: pienessä yksikössä kustannukset oppilasta kohden ovat jonkin verran korkeammat.

Kaupunginvaltuuston tuleva ”päätös palveluverkosta 2023” on kytketty kaupunkimme painopisteeseen ”hyvinvoiva ja osallistuva nokialainen” ja tavoitteeseen ”rakennamme vahvistavan ja turvallisen kasvu- ja oppimispolun”. Edellä mainittujen periaatteiden lisäksi muistettakoon, että Nokian kaupunki on saanut Unicefin Lapsiystävällinen kunta -tunnustuksen, jonka myöntämistä arvioidaan uudelleen tämän vuoden lopussa.

Pienten koulujen lakkauttaminen lakkauttaisi myös näiden koulujen piirissä olevien lasten oikeuden lähikouluunsa. Hyvinvointi ja osallisuus, vahvistuminen, tietoisuus omista juurista ja kuulumisesta yhteisöön ovat rakentuneet noissa kouluissa, lapsen turvallisessa lähiympäristössä.

Pienten koulujen toimintamahdollisuudet ovat toisenlaiset kuin isoissa kouluissa: kasvu ja oppiminen voi tapahtua eri-ikäisten keskinäisessä vuorovaikutuksessa, lähiluontoa tutkiessa, vanhempien ja isovanhempien osallistuessa koulun toimintaan, yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa. Pieni koulu olisi mahdollisuus myös kasvaviin erityisen tuen haasteisiin: pieni, turvallinen ryhmä, jossa vertaistuki toteutuu ja aikuisilla on aikaa, voisi jo sinällään vastata oppimisen ja kasvun haasteisiin.

Pienet koulut luovat elinvoimaa Nokialle: ne ovat kyliensä sydän. Lähikoulu on olennainen vetovoimatekijä, kun perheet harkitsevat muuttoa maalle. Koulu vahvistaa kylän yhteisöllisyyttä sekä pitää vapaa-ajantoimintoineen yllä kaikenikäisten mielenterveyttä ja fyysistä kuntoa.

Vasemmistoliiton Nokian kunnallisjärjestö vetoaakin kuntalaisiin: vielä voimme vaikuttaa koulujen palveluverkkopäätökseen olemalla yhteydessä päättäjiin!

Pienet koulut ovat vaihtoehto ja mahdollisuus – antakaamme niiden toimia!

Vasemmistoliiton Nokian kunnallisjärjestön syyskokous 29.10.2023