Vasemmiston ryhmän mielipide valtuustosalissa kuvaamisesta

5.12.2021

Nokian Uutiset 24.11.2021

Vuosien varrella kerätyn kokemuksen perusteella väitämme, että kaupunginvaltuuston työ vaatii keskittymistä. On kuunneltava valtuutettujen ja virkamiesten puheenvuoroja, valmistauduttava itse puhumaan, tehtävä muistiinpanoja, seurattava esityslistan liitteitä ja tarvittaessa esitettävä viime hetken lisätietoja käsiteltävänä olevaan asiaan.

Mikäli valtuutetuille annetaan lupa kuvata – vaikka vain "omaan käyttöön" – kokousta, vie tämä kuvaajan keskittymisen muualle kuin itse valtuustotyöskentelyyn.

Lisäksi kännykällä kuvaaminen häiritsee sekä puheenvuoroa paraikaa käyttävää että puheenjohtajapöydän takana työskenteleviä, jotka näkevät salin tapahtumat työskentelyn ajan.

Toivomme, että jatkossakin kaupunginvaltuuston kokousten videointi salissa on sallittu pääsääntöisesti kaupungin palkkaamille kuvaajille, tarkoituksena tiedottaa kokouksen kulku kuntalaisille.

Valtuutetun työ on edustaa äänestäjiä, tuoda heidän näkemyksiään kokoukseen sekä hoitaa kuntalaisten asioita, ei miettiä kokouksen aikana, miten saisi parhaiten seuraavan some-päivityksensä tehtyä.

Voisi olla aika villi meininki valtuustosalissa, jos kaikki alkaisivat kuvata someen tai itselleen materiaalia kesken kokouksen.

Vasemmiston valtuustoryhmän puolesta,

Teresa Kvick